Kårens röda tråd

11 oktober, 2021 av Vendela Magnusson

2021-10-11: För femton år sedan hade hela kåren ungefär lika många scouter som vi idag har enbart i Spårarna… Denna exceptionella expansion är så klart jätterolig, men den har också lett till att ledargruppen inte längre är så liten att vi enkelt kan snacka ihop oss runt en brasa.

Vi driver idag en superfin verksamhet på alla plan, men potentiellt finns en risk att avdelningar där ledarna inte träffas lika naturligt som förr, glider isär.

Därför har styrelsen inlett ett arbete med att skapa en vision och en tydlig röd tråd som kan vara vägledande för vår verksamhet i kåren. Vad innebär det egentligen att vara scout i Sjöscoutkåren S:t Göran? Och vad kommer scouterna gå igenom i respektive åldersgrupp?

Visionsarbetet ska stanna på ett övergripande plan. Våra ledare drivs ofta av scouting och segling, och vi vill inte hämma dem med detaljstyrning. Samtidigt behöver vi en större en tydlighet kring vad en scout i en viss åldersgrupp kommer att möta under sin tid som scout.

Arbetet kommer att fortgå fram till nästa stämma. För att göra det, har vi tillsatt ett råd bestående av fyra individer som brinner starkt för kårens utveckling. Detta råd kommer att vara rådgivande och vägledande i arbetet, tillsammans med styrelsen. Det konkreta innehållet kommer att tas fram i möten med ledare på alla nivåer.

To be continued.