Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

1) Scoutskjorta och sölja kan man köpa hos Stockholms Scoutdistrikts kansli på Fridhemsgatan 8, eller beställa från Scoutshop, Scouternas egen shop.

Kåren har en ny halsduk med mörkblå bård och kårens logotyp i tryck. Denna kostar för alla (för närvarande 2024-03) 100:-. Betalas med Swish till 123 214 59 77 (Kårens Swish).

Det är 4 basmärken man skall ha på skjortan är:

1. Kårmärke (fås av kåren)
  2. Distriktsmärke för Stockholms Scoutdistrikt
  3. Sjöscoutmärke
  4. Världsscoutsförbundsmärke (pojk eller flick)

Man får en uppsättning märken av kåren. Behöver man extra får man köpa för 10kr/styck. Kåren kan också ha några söljor att sälja (fn 25:-/styck). Om ni betalar med Swish till 123 214 59 77 , så lägg på 1:50kr eftersom det är vår Swish-avgift.

För märkesplacering, se nedanstående bild:

Märkesplacering för sjöscouter

Andra varianter på scoutdräkten

Förutom skjorta finns också T-shirt och pikétröja som gäller som scoutdräkt, se Scoutdräkt. Dessa är dock mindre lämpliga att sy fast märken på, så vi rekommenderar dem närmast som komplement.