IMG-4648

Våra båtar

Hos oss står segling och båtliv i centrum. Det är till stor del genom dessa aktiviteter våra scouter utvecklar sin självständighet, lär sig samarbeta och tar ansvar för naturen. För oss är segling ett äventyr som ger oss möjligheten att utforska och uppleva våra vackra vatten på ett unikt sätt.

Våra båtar – Anpassade för alla åldrar

I Sjöscoutkåren S:t Göran har vi flera olika båttyper, designade för att passa olika åldersgrupper och erfarenhetsnivåer. Vår mångsidiga flotta innefattar allt från stabila optimistjollar för våra yngsta scouter, till mer avancerade segelbåtar som Avanti och Willing 31 som utmanar de äldre scouterna att utveckla sina seglingsfärdigheter.

Optimist

Kåren har 10 st optimistjollar, vilket är den perfekta första båten för de flesta seglare. I Optimisten seglar man en eller två scouter och de används framförallt av våra yngsta scouter Spårarna.

Laser bugg

Kåren har 3 st s.k Laser Bugg. En jolle något större än en optimist men inte i samma storlek som våra RS Vision, vilket gör den mycket bra som övergång till att segla större och snabbare jollar och seglas framförallt av våra Upptäckare.

Kårens ”buggar” har alla racing-rigg. Dvs, dom är utrustade med den större modellen av segel på närmare 6m².

RS Vision

Kåren har 2 st jollar av typen RS Vision som kan ha en besättning på upp till 4 personer. Förutom storsegel och försegel har de en gennaker och seglas främst av våra Äventyrare.

Avanti

Kåren har 4 st Avantibåtar. Avanti är en stabil kölbåt som passar för 3-5 scouter och lämpar sig bra för att öva samarbetet i båten. Våra Avantis använda av flera åldersgrupper under våra seglingsmöten men även vid långseglingar.

Willing 31

Kåren har 1 segelbåt av typen Willing 31 som seglas av våra äldsta scouter, Utmanarna.

H-båt

Kåren har 1 segelbåt av typen H-båt som seglas av våra äldsta scouter, Utmanarna.

Säkerhetsbåtar/följebåtar

Kåren har ett flertal motorbåtar som används som följebåtar (säkerhetsbåtar) under våra möten för att all vår segling ska ske på ett säkert sätt. De lite äldre scouterna utbildas i att hantera även våra motorbåtar. Våra följebåtar är:

• 1 Ockelbo med styrpulpet
  • 1 Pioner 14 active med styrpulpet
  • 1 Weststream gummibåt med utombordare
  • 1 Takacat gummijolle

Kontaktperson

Har du frågor om båtarna eller är scout och vill hyra en av dem, kontakta båtbokningen.