Kopia av stgLogo_TvaRader_Blue_Lilja

Om oss

Sjöscoutkåren S:t Göran består av drygt 200 sjöscouter som håller till på Kungsholmen i Stockholm. Kåren grundades 1948 och namnet kommer från Scouternas skyddshelgon S:t Göran.

En stor del av vår verksamhet går ut på att lära sig om sjöliv och segling, men vi har också mycket landbaserad verksamhet. Under sommarhalvåret seglar vi oftast med utgångspunkt från en båtklubb på Lilla Essingen och på vintrarna håller vi till i vår villa Mårten Triewalds Malmgård. Varje år genomför kårens avdelningar olika sommarläger och helgövernattningar både till sjöss och på land.

Vår kår består av flera avdelningar fördelade på åldersgrupperna spårare, upptäckare, äventyrare, utmanare och rover. Dessutom har vi en stark organisation av ledare och funktionärer. Läs mer om vår organisation nedan.

Vår verksamhet bygger på scoutmetoden, som du kan läsa mer om på Scouternas hemsida.

Det administrativa

• Organisationsnummer: 802007-4756
  • Bankgiro-nummer: 5208-0017
  • Kårens Swish-nummer finns här.
  • Faktureringsadress:
    Sjöscoutkåren S:t Göran