Ändra uppgifter i Scoutnet

Varje medlem kan ändra sin egen epostadress och andra uppgifter som telefonnummer och bostadsadress  i Scoutnet, men kan behöva lite hjälp att logga in.

Man loggar in första gången genom att gå till https://scoutnet.se och trycka på ”Har du glömt lösenordet?” och sen ange den primära email-adressen, medlemsnumret eller personnumret för scouten och sen trycka på Skicka. Då skickas ett nytt lösenord till den primära emailadressen. Om denna adress är fel, behöver man förstås hjälp, vilket man kan få från admin@stgscout.se eller sin avdelningsledare.

För ledare vill vi att den primära adressen skall vara deras stgscout.se-adress som de får då de blir ledare i kåren. Detta för att denna används för att automatiskt ge rättigheter till gemensamma resurser. Dessutom är det av GDPR-skäl bra att mail som man får som scoutledare inte blandas med privata eller jobbmail.

Adresser i listor

I Scoutnet finns typiskt fyra emailadresser som kan anges

• primär e-postadress
  • Alternativ e-post
  • Anhörig 1 e-post
  • Anhörig 2 e-post

Email-listor till spårare, upptäckare och äventyrare skickas till primär e-post, anhörig 1 och anhörig 2.

Email-listor till utmanare, rover och ledare skickas till ledares primäradress (stgscout.se-adress).

Alternativ epost används framförallt för att återställa lösenord för ledare. Det går att ställa om så att även dessa används för maillistor, men behöver då skickas till alla.