Hur man sätter upp Google-konto för nya ledare och funktionärer

1. Personen skall registreras i Scoutnet med roll som ledare på rätt avdelning eller med en funktionärs-roll. Detta görs av registrator/ledare med medlemsregistrerarbehörighet. Det är viktigt att rätt mobilnummer registreras också. Det är bra att redan nu skriva in adressen förnamn.efternamn@stgscout.se som primär adress i Scoutnet.
  2. Varje natt körs ett script och nya ledare/funktionärer får automatiskt ett stgscout.se-konto. Ett annat script lägger till personer på rätt email-listor.
  3. Personen borde automatiskt få ett email från systemet att de fått ett nytt Google konto. De kan lägga till detta i sin telefon/dator genom att lägga till ett extra Gmail-konto. Deras mobilnummer kan användas för att ställa om passordet.
  4. Om inte den primära email-adressen i Scoutnet ställts om till stgscout.se, behöver det göras nu.
  5. Om en person inte längre har någon roll i kåren kommer kontot automatiskt att spärras, eller är med i utmanar eller rover-avdelning, kommer kontot att deaktiveras. Det aktiveras igen då personen fått en roll.
  6. Vid frågor/problem, kontakta admin@stgscout.se